Pages

Monday 24 October 2011

kenapa aku diuji

sharing info~

                                                           Sekadar utk jadi bahan renungan kawan2 ........



Hope it will helps the way it helps me..




Kenape Aku Diuji?

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja
mengatakan "Kami telah Beriman,"sedangkan mereka tidak diuji?Dan
sesungguhnye Kami telah menguji orang - orang yang sebelum
mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan
sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta" 

- Surah Al Ankabut ayat 2-3


Kenape Aku Tidak Dapat Apa Yang Aku Idam2kan?

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu,
dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk
bgmu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"

- Surah Al Baqarah ayat 216


Kenape Ujian Seberat Ini?

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dgn
kesanggupannya"

-Surah Al Baqarah ayat 286

Rase Kecewa?

"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pulak kamu bersedih
hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya,
jika kamu orang-orang yang beriman"

-Surah Al Imran ayat 139


Bagaimana Harus Aku Menghadapinya?

"Wahai orang-orang yang beriman!Bersabarlah kamu (menghadapi
kesukaran dalan mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan),
dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di
medan perjuangan)dan bersedialah (dgn kekuatan pertahanan di
daerah-daerah sempadan) serta bertaqwa la kamu kepada Allah
supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)"

-Suran Al Imran ayat 200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan
mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahayang itu amatlah
berat kecuali pada orang-orang yg kusyuk"

-Surah Al Baqarah ayat 45


Apa Yang Aku Dapat Daripada Semua Ini?


"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri,
harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.........

-Surah At Taubah Ayat 111


Kepada Siapa Aku Berharap?

"Cukuplah Allah Bagiku, tiada Tuhan Selain dari-Nya, Hanya
kepada-Nya aku bertawakkal"

-surah At -Taubah ayat 129

Aku Tak Dapat Bertahan Lagi!!!!!

".....dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.
Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum
yang kafir"

-Surah Yusof ayat 12



~semoga kita lebih tabah menjalani liku-liku kehidupan~

No comments: