Pages

Wednesday 13 November 2013

selamat tinggal didi ;(

Assalamualaikum

berita yang menyedihkan..didi dah mati isnin malam lepas..tak sangka hidup dia berakhir macam tu..sekejap sangat dia sakit sampai aku pon tak sempat nak rawat dia..

sabtu malam
aku mula perasan didi termenung je depan tent mengadap pintu cage..masa tu rara tido jer..lepas rara bangun aku lepaskan didi n rara bermain-main dalam bilik..rara macam biasa aktif tapi didi kuat termenung lagi..kadang-kadang badan dia ketar-ketar tapi dia still nak main panjat-panjat kat langsir..

didi termenung je depan tent ni..cyg tgk mummy buat ape ea ;(


ahad pagi
aku ke klinik maju di batu berendam tapi tutup. lepas tu aku singgah ke kedai pet dan beli baja haiwan untuk didi n rara

depan klinik..tapi tutup plak.. :(


ahad malam
didi tergantung je dalam cage sambil termenung..aku ambik sambil usap-usap kepala dia.masa ni didi baik sangat-sangat baring terlentang elok je atas tapak tangan aku. mummy nanges je bila tengok didi baik-baik macam ni..mummy tau didi tengah menahan kesakitan :'(

lepas didi takde aku pon xsanggup nak mainkan video ni..sedih tengok didi tengah sakit..syg mummy...rindunya kat didi...

isnin pagi
bangun tido tengok didi tergantung je dalam cage kat tempat sama dia duduk malam tadi..aku syak dia tak tido pon. rasa risau sangat-sangat aku bawak lah ke klinik yang sama n doktor cakap dah takde harapan n kalau hidup lagi pon dua hari bawak balik ke klinik tu. time ni aku dah sebak tapi tahan je..doktor suspect yang didi terjatuh dari tempat tinggi sebab ade bengkak kat dalam otak dia..lepas tu balik ke lab n masa ni langsung aku tak buat keje duk main-main je ngan didi. balik lab aku ke farmasi cari susu ensure..cilla cakap sugar glider dia sakit pon bagi susu ni n terus sihat..aku pon lega sangat-sangat sebab ada harapan lagi didi nak sembuh. balik tu aku terus ke farmasi cari susu tu tapi didi still tak nak makan n minum..so terpaksa la guna syringe..alhamdulillah didi minum jugak..lepas solat magrib aku tengok didi keluar sendiri dari bag dia sebab bag tu aku tak zip pon.ingatkan sakit-sakit dia nak berehat n baring kat dalam tu je..tapi dia keluar dan terbaring mengiring atas baju aku sambil mata dia terbuka n menggigil..so aku ambil la n letak atas tapak tangan sambil gosok-gosok dia..baiknya sayang mummy ni duk diam-diam je..tengah-tengah pandang muka didi tiba je mummy tengok nafas didi behenti....hanya Allah je yang tau perasaan mummy mase ni didi...macam tak percaya n mummy rasa macam mummy tengah bermimpi je didi dah takde....

lepas dah tanam didi satu malam aku menangis je terbayang-bayang muka didi masa tengah sakit n nazak tadi..tapi aku bersyukur sangat-sangat sebab dia mati tak keseorangan n aku ada disamping dia sepanjang masa. malam tu macam-macam aku fikirkan..macam mana la keadaan rara lepas ni tanpa teman sepermainan. boleh ke dia survive sorang-sorang macam tu..walau aku ada pon mungkin tak sama dengan sejenis dengan dia..ya Allah aku tak suka sangat-sangat perasaan macam ni..berpisah dengan orang/haiwan yag sangat-sangat bermakna dalam hidup kita..sama perasaan masa arwah ayah aku meninggal dulu..tapi takpela aku terima lumrah kehidupan yang hidup pasti akan mati..sebab taknak bagi rara keseorangan aku temankan dia sampai pukol 3 lebih. sambil temankan dia aku menangis tak sudah-sudah..sedar-sedar bangun tido mate dah bengkak n kepala sakit..bangun-bangun je tido terus terfikir samaada betul ke tak didi dah takde atau aku bermimpi je..tapi..........


didi budak comel, manja, nakal, dan aktif dah tinggalkan mummy :'(

doktor yang rawat didi..didi baring je mengiring..baiknya didi jumpa doktor ye

diam je didi atas penimbang ni..dia terbaring tapi mate terbukak..

didiiiiiiiiiiiiiiiii ..mummy syg didi :'(

anak mummy pergi tinggalkan mummy ek :(

selamat tinggal syg..moge didi tenang disana..mummy dapat jage didi 11 bulan je..masa ni didi dah cukup-cukup satu tahun..sekejap je masa berlalu..masih ingat lagi masa mummy mula-mula pegang didi..masa tu didi kecil sangat-sangat lagi..asyik nak menyorok je dari mummy kan..tapi lepas seminggu je didi dah rapat..dah pandai main lompat-lompat atas bahu n kepala mummy..hmmm..didiiiii.....mummy sayangggggg didi!!rest in peace my little cutie baby..










No comments: